منبع تحت فشار

منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار با ذخیره نمودن آب مورد نیاز دستگاه پمپ آب، با فشار مناسب نیاز به روشن و خاموش شدن مداوم پمپ آب را کاهش می دهد. هرچه قدر حجم مخزن انبساط بیشتر باشد میزان دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب کاهش می یابد.

کاربرد منبع تحت فشار – منبع انبساط

یکی از مزیت های منبع تحت فشار، کاهش دادن مقدار هزینه های برق ، کاهش استهلاک پمپ، کاهش استهلاک شبکه آبرسانی داخل ساختمان با مهار نمودن میزان ضربات مکانیکی ناشی از روشن و خاموش شدن پمپ و بالانس فشار می باشد.

انواع منبع انبساط:

به طور کلی منابع انبساط به ۲ دسته تقسیم میشوند:

۱- منبع انبساط باز: سیستم این نوع منابع همانطور که از نامشان پیداس بدین صورت می باشد که محفظه اندرونی آن تحت فشار نمیباشد و فقط برای ذخیره آب در مواقع بالا رفتن فشار لوله ها بعلت گرم شدن آب در هنگام کار کردن دیگ آبگرم و برگشت همین آب به داخل لوله ها در مواقع کم شدن فشار بعلت سرد شدن آب موجود در لوله ها می باشد، در واقع مکانیزم کار این نوع منابع انبساط فقط بالانس فشار میباشد و عموما منابع انبساط باز در بالاترین نقطه ساختمان قرار میگیرند

۲- منبع انبساط بسته: مکانیزم کار این نوع منابع انبساط بسته نیز همانند منابع انبساط باز است فقط با این تفاوت که در این نوع منابع محفظه مخزن بسته میباشد و در داخل آن یک تیوپ قرار گرفته که آب موجود در سیستم لوله کشی در مواقع پرفشاری به داخل تیوپ مخزن انبساط هدایت میشود تا در مواقع کم فشار آنرا مجدد به سیستم تزریق کنید، عموما این نوع منبع انبساط بسته بخاطر اینکه تحت فشار میباشند و توانایی پمپاژ آب به سطح بالا رو دارند در پایین ترین نقطعه ساختمان استفاده میشوند

  • شرایط نگهداری منبع انبساط:

میزان کمترین و بیشترین فشار تنظیم شده برای سیستم را همیشه متناسب با فشار ماکسیمم و مینیمم قابل تحمل منبع انبساط در نظر بگیرید، بعبارتی منبع انبساط رو بر اساس فشار نقطعه کاری سیستم خریداری کنید.

در منابع انبساط بسته تیوپی بصورت منظم در فواصل زمانی معین میزان فشار باد منبع انبساط بسته را چک کنید

  • چگونه منبع تحت فشار را عیب یابی کنیم؟

خرابی این نوع منابع به سه دسته تقسیم میشوند:

۱- پوسیدگی و سوراخ شدن بدنه فلزی منبع: در منابع که مدت زمان طولاتی بعلت پارگی تیوپ و عدم تعویض به موقع تیوپ، آب در داخل جداره فلزی جریان داشته پس از گذشت مدتی، بدنه این نوع منابع دچار پوسیدگی میشوند که در این صورت می بایست کل مخزن تعویض گردد و راه تشخیص این مشکل هم خالی شدن پی در پی باد مخزن میباشد بدون اینکه تیوپ سوارخ باشد و یا والف باد مخزن خراب شده باشد.

۲- پارگی و ترکیدگی تیوپ این نوع منابع: شایعترین مشکل در بین منابع تحت فشار، پاره شدن تیوپ داخل آنهاست که میتواند علت های مختلفی داشته باشد و برای اطلاع از پارگی مخزن ساده ترین راه این است که والف باد مزخن را فشار دهید، چنانچه از والف باد، آب خارج شده این بدین معنی است که تیوپ داخل منبع پاره شده است ولی اگر با فشار داده والف هیچ اتفاقی نیافتاد یعنی اینکه تیوپ سالم است منتهی باد داخل مخزن تخلیه شدهکه در این حالت میبایست به داخل آن باد زد.

۳- سوراخ شدن فلنچ این نوع منابع: یکی دیگر از مشکلات شایع در مخازن انبساط و منبع تحت فشار پوسیدگی و در نهایت سوراخ شدن فلنچ منابع میباشد که این هم در طی زمان بعلت پارگی طولانی تیوپ و نفوذ آب به داخل جداره فلزی مخزن میباشد.

چنانچه تیوپ دچار پارگی یا پنچری باشد، پمپ به طور متوالی خاموش و روشن می شود. اگر این موضوع رعایت نشود ، پمپ آب به شدت از طول عمرش کاسته می شود.

نکته: یک نکته ای که همواره باید رعایت کنیم، این است که مخزن تحت فشار هنگام نصب در هر پروژه ساختمانی نیازمند تنظیم مجدد مقدار فشار باد می باشد علل الخصوص برای منابع ساخت ایران

به طور پیش فرض فشار باد مخزن تحت فشار می تواند ۲ الی ۳ بار باشد. فشار باد مخزن انبساط باید همواره کمی کمتر از میزان فشار استارت پمپ باشد.

این گونه تنظیمات را همواره باید پیش از ورود آب به منبع انبساط انجام شود و یا پس از آنکه آب منبع تحت فشار را به طور کامل تخلیه کردیم باید انجام دهیم .

چنانچه فشار باد مخزن انبساط خیلی کم باشد، ساییدگی تیوپ به دیواره مخزن بیشتر خواهد شد و باعث کاهش عمر تیوپ منبع و یا پاره شدن زودهنگام آن می شود. چنانچه نصب منبع تحت فشار به شکل غیر تراز انجام شود، ساییدگی تیوپ به دیواره مخزن فلزی موجب پاره شدن زودهنگام آن می شود.

اگر فشار داخل منبع انبساط کم باشد، تیوپ منبع تحت فشار بیش از حد مجاز از آب پر می شود و این دلیل هم باعث پارگی تیوپ می شود. همچنین به دلیل فشار هوای ناکافی در مخزن در هنگام مصرف تنها بخش کوچکی از آب منبع تحت فشار به شبکه تزریق می شود.

طبق شرایط گفته شده اگر یک نفر شیر آب را باز کند، پمپ آب در سیکل های کوتاه روشن و خاموش می شود و باعث می شود که پمپ آب بیشتر از حد مجازش گرم شود و موجب سوختن سیم پیچ آن نیز می گردد. البته لازم به ذکر است که چنانچه فشار هوای منبع تحت فشار آب نیز بیشتر از حد مجاز باشد هم همین اتفاق روی خواهد داد. به همین دلیل باید همواره حجم بسیار کمی آب تحت فشار که قابل تزریق کردن به شبکه آبرسانی ساختمان می باشد را در اختیار داشت.

  • نحوه بررسی فشار باد منبع انبساط:

برای بررسی مقدار فشار داخل منبع انبساط بسته و یا شارژ دوباره آن به یک فشار سنج و یک تلمبه یا پمپ هوا نیاز داریم.

اولین کاری که بایستی انجام داد این است که اطمینان داشته باشیم فشاری را که در آن نقطه پمپ روشن می شود چقدر است تا بتوان بر اساس آن میزان فشار باد مخزن را تنظیم نمود

از نحوه درست نشان دادن فشار در سیستم آبرسانی اطمینان حاصل کنیم.

میزان شارژ اولیه هوای منبع تحت فشار باید حتما از ۲ بار بیشتر باشد تا بتواند بطور صحیح عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − یک =