کاربرد منبع تحت فشار و منبع دیافراگمی زیلمت

هدف از مخزن انبساط زیلمت محافظت از سیستم های گرمایش و سیستم های آب گرم خانگی در برابر فشار بیش از حد است. تا بتواند فشار اضافی ناشی از انبساط حرارتی را جذب می کند.

کاربرد منبع دیافراگمی و منبع تحت فشار زیلمت

همانطور که گفته شد مخزن انبساط منبعی است که برای محافظت از سیستم های گرمایش آب بسته و سیستم های آب گرم خانگی در برابر فشار بیش از حد ناشی از ظربه قوچ آب و انبساط حرارتی آب داخل سیستم آب بندی استفاده می شود. یک مخزن انبساط معمولاً به دو قسمت تقسیم می شود که توسط یک دیافراگم تقسیم می شود. یک طرف آن به لوله کشی سیستم گرمایش متصل است و با آب پر می شود. طرف دیگر حاوی گازی مانند نیتروژن تحت فشار است. با افزایش فشار آب در سیستم گرمایش، دیافراگم به سمت بیرون فشار می‌آورد و گاز را فشرده می‌کند و در نتیجه فشار اضافی را جذب می‌کند. آرایش دیافراگم به جلوگیری از انتقال نامطلوب هوا کمک می کند و به حفظ سطوح پایین اکسیژن در لوله ها کمک می کند، خوردگی در سیستم را کاهش می دهد و نیازهای تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و عمر مفید را افزایش می دهد

مخازن تحت فشار را می توان بر روی پمپ ها یا کنار آنها تعبیه نصب کرد و کار آنها ثابت نگه داشتن جریان آب قبل از روشن شدن پمپ است.

این نوع منابع به کاهش آلودگی صوتی پمپ ها کمک می کنند به این صورت که از خاموش و روشن شدن مکرر پمپ ها جلوگیری می کند و همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند.

این مخازن بسته به تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان و متراژ هر واحد، می توانند کوچک یا بزرگ باشند.

در حالت کلی اندازه های مخازن تحت فشار به لیتر شناخته می شود. این مخازن در ظرفیت ۲۴ تا ۱۰۰۰ لتیر در ایران موجود می باشند.

عمل ایجاد فشار در این مخازن می تواند به دو صورت انجام شود:

۱- توسط تیوپ

۲ توسط دیافراگم که به طور مفصل به آنها می پردازیم

منبع دیافراگمی زیلمت

در این دیافراگم لاستیکی، بین هوا و آب در داخل مخزن وجود دارد و داخل مخزن را به دو قسمت خشک و  آب تقسیم می کند.

روی قسمت خشک یک عدد والف قرار دارد که توسط آن هوای پر فشار وارد تانک می شود. در قسمت تحتانی مخزن هم یک کانکشن وجود دارد تا بتوان آنرا به پمپ وصل نمود

هنگامی که پمپ کار می کند هوای پشت آن زیاد تر شده و وقتی به فشار مورد نظر رسید پمپ خاموش می شود. و در هنگام مصرف آب دیافراگم دوباره به حالت اولیه باز می گردد.

این مخازن از لحاظ ساختاری، دوام بسیار بیشتری نسبت به مخازن تیوپی دارند.

مدل دیافراگمی ارزان تر است و احتیاج کمتری به سرویس دارد

منبع تحت فشار تیوپی زیلمت

مخازن تیوپی به مخازنی می گویند که دارای تیوپی درون مخزن هستند که آب را تحت فشار نگه می دارد، مخازن تیوپی از لحاظ دوام و کارایی، عملکرد کمتری نسبت به دیافراگمی دارند.

شایان ذکر است که تیوپ این منابع قابلیت تعویض را دارند و در صورت هر گونه خرابی و پارگی و ترکیدگی تیوپ موجود به راحتی می توان آنرا تعویض کرد.

مخزن تحت فشار چگونه ساخته می شود

مخزن تحت فشار دارای سه قسمت پوسته فلزی، تیوب و فلنچ است که پوسته خارجی آن اکثرا با ورق ۱.۵ میلیمتر پس از قرارگیری در زیر دستگاههای پرس مخصوص در کارخانه به صورت دو عدسی متقارن تولید و سپس بوسیله ی دستگاه های مجهز رباتیک جوشکاری می شوند، بعد از این مرحله، جوش ها تست می شوند و بعد از آن تیوپ در داخل مخزن قرار میگیرد و سپس فلنج بر روی آن بسته می شود.

مخزن تحت فشار دیافراگمی زیلمت

داخل منبع تحت فشار دیافراگمی زیلمت از دو قسمت تشکیل شده جداره فلزی که به وسیله والف باد، هوای پر فشار وارد می‌شود. قسمت دیگر منبع را تیوپ قرار گرفته تا آب وارد آن شود که با یک خروجی به پمپ آب متصل می‌گردد. به این صورت که هنگامی که پمپ آب شروع به کار کردن می‌کند، هوای پشت داخل مخزن فشرده شده و وقتی که به فشار مورد نظر رسید، پمپ خاموش می‌شود و زمان مصرف آب، دیافراگم آب ذخیره شده در خود را با فشار مناسب به سیستم تزریق می کند.

باید توجه داشت که در صورت فشار اولیه‌ی خوب، بهتر است برای ورود آب به منبع از یک فیلتر دیسکی استفاده شود تا مانع ورود ذرات ریز، سنگ‌ریزه و… به‌ داخل منبع آب گردد و در نتیجه طول عمر و کارایی مخزن و پمپ افزایش یابد و در صورت استفاده از مخازن پلی اتیلنی بهتر است خروجی مخزن کمی بالاتر از کف مخزن نصب شود تا مشکلی پیش نیاید.

ویژگی ها و مزایا منبع تحت فشار زیلمت

  • تعمیر و نگهداری آسان
  • ۱ سال گارانتی بدنه و فلنچ
  • قابلیت عمودی و دیواری
  • تنوع موجودی از ظرفیت ۲۴ تا ۱۰۰۰ لیتری
  • ساخته شده با ورق فلزی ضخیم با پوشش رنگ مناسب همراه با دیافراگم بوتیل درجه بالا مورد تایید FDA
  • فلنچ اتصال گالوانیزه گرم با صافی مناسب

برای عملکرد بهتر منبع تحت فشار زیلمت باید چه کاری انجام داد

برای عملکرد بهینه مخزن شما، شارژ مخزن باید هر ۲ ماه یکبار بررسی شود. 

برای بررسی آن، ابتدا باید مخزن را با قطع برق پمپ و باز کردن یک شیر آب در خانه کاملاً تخلیه کنید. این باعث تخلیه مخزن می شود و اجازه نمی دهد که دوباره پر شود. در بالای مخزن یک والف باد (شبیه به والف لاستیک دوچرخه) قرار داده شده، برای بررسی فشار هوا از یک فشارسنج استفاده کنید.                                                                                   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =